الوند نظارهگر همهگونه نقش و نگار در شهر همدان و شهرهای بزرگ و کوچک اطراف آن بوده از کتیبههای گنجنامه گرفته تا تازهترین نقشهای برجامانده از طراحان و نقاشان معاصر.
به گزارش ایسنا، الوند مغرورانه نظارهگر جاده شاهی که از دامنه او میگذرد و روزگاری دور راهی پررونق از قلب پایتخت هخامنشی(همدان) به اروپا بوده تا نقشهای قالی از شاخه گاوی منطقه “مهربان “کبودراهنگ که نمادی برجایمانده از بیش از چهار هزارسال زمانی که گاو در این منطقه نماد ثروت بوده و قربانی کردن گاو نشاندهنده پاکی نفس، تا نقش گل سیب بر فرش نهاوند که آن نیز نماد ثروت و تقدس درخت سیب در این دیار هست و گلدانهای پر گل در چهار طرف قالی و نقشهای باستانی بر فرش تاریخی این شهرستان و همچنین قالی زیبای” جوزان ملایر “که نماد عشق و ازدواج است و دختران دم بخت آن را برای جهیزیه و بردن به خانه شوهر میبافتهاند و نقش درخت مو در ملایر نماد ثروت است چنانچه فرش” چارچنگ” سفره صبحانهای پهن با سماور و قوری سینی و سبدی پر از تخممرغ بوده و آناهیتا الهه خورشید در گوشه بالای این فرش نظارهگر سفره هست.
در دامنههای الوند شهرستان تویسرکان و اسدآباد با قالیهایی که ماهی بر آن نقش بسته و در این شهرستانهای کهن ماهی نماد زندگی و شاد زیستن است و البته نقشهای زیبا و تازهای که در شهرستان همدان شاید حدود ۱۰۰سال قدمت نشان از ارتباط با دنیای جدید با نقشهای دمطاووسی و حاجخانمی که به سفارش بانویی ثروتمند بافتهشده با گلهایی رنگارنگ ،خوشههای انگور،گل رز و گلهای شاهعباسی است .
فرش استان همدان عمدتاً روستایی بافت، تک نقشه ذهنی بافت بوده با ترکیب طرحهای ساده چشمنواز هندسی که با اعتدال رنگ و تصاویر دلپذیر بافتهشده ،طرح شکسته و از خروجی چندضلعی در متن فرش تشکیلشده ،ترکیبها نماد دین و الهی از زندگی، طبیعت، مردمان این مرزوبوم بوده و رنگهای اشتری ،سرخ روناسی، قرمز قرمز دانه ،پرطاووسی و بلوطی تیره است.
قالی، تابلو و کتابی زیبا و زنده است که داستان زندگی مردم استان همدان را از زمانی که دین آنان میترا و مزدا پرستی بوده را تا به کنون روایت میکند.